
خبرگزاری آریا - رئیس کمیته بودجه شورای اسلامی شهر تهران در مورد دستاوردهای سفر به چین توضیحاتی ارائه داد.
به گزارش خبرگزاری آریا ، میثم مظفر در سیصد و شصت و ششمین جلسه شورای اسلامی شهر تهران در نطق پیش از دستور خود در مورد دستاوردهای سفر به چین، اظهار کرد: در هفته گذشته کاروانی از مدیریت شهری به چین اعزام شد و در اجلاس بین المللی UCLG شرکت کرد. شهردار تهران نیز در اجلاس سخنرانی داشت.
وی افزود: برنامه سفر بسیار فشرده بود و از هفت شهر بازدید به عمل آمد. شهردار تهران و معاون حمل و نقل و ترافیک انگیزه زیادی همچون روزهای آغازین خدمت داشت و به دنبال استفاده از فرصت ها به نفع مردم تهران بود.
تعداد واگنهای متروی سهم تهران در قرارداد با چین هزار و 71 دستگاه است
رئیس کمیته بودجه شورای اسلامی شهر تهران در خصوص جزئیات قراردادها با چین، یادآور شد: تعداد واگن های مترو در قرارداد با چین هزار و 71 دستگاه است. 630 دستگاه در قرارداد اولیه وجود داشت و 161 دستگاه با افزایش 25 درصدی به قرارداد اضافه شد. 280 دستگاه نیز از سوی وزارت کشور به سهم تهران افزوده شد.
مظفر با بیان اینکه تأمین مالی از طریق فاینانس صورت می گیرد، گفت: 85 درصد را طرف چینی از طریق فاینانس تأمین کرده و 15 درصد مبلغ پیش پرداخت از سوی ایران است. 9 درصد از پیش پرداخت سال گذشته صورت گرفت و 6 درصد دیگر باقی ماند. با توجه به روی کار آمدن ترامپ و فضای رادیکالی در همکاری با ایران و از سویی دیگر افشای نام تولیدکننده در فضای رسانه ای، متأسفانه کار با مشکل مواجه شد و دولت آمریکا به آن شرکت نامه ارسال کرد و تهدید به توقف قرارداد کرد.
وی ادامه داد: پس از آن با شهادت رئیس جمهور سابق، انجام مابقی پیش پرداخت با توقف همراه بود. با حضور رئیس جمهور جدید و استقامت شهردار تهران و پیگیری های او، موانع سیاسی قرارداد واگن سازی برطرف شد. نهایتاً پایان شهریورماه امسال 15 درصد پیش پرداخت تکمیل و قرارداد به سرعت عملیاتی شد.
دو رام قطار شامل 14 واگن در مراحل انتهایی تولید
رئیس کمیته بودجه شورا با بیان اینکه دو رام قطار شامل 14 واگن مراحل انتهایی خود را سپری می کردند، گفت: افراد بسیاری مشغول به ساخت این واگن ها به صورت اختصاصی برای تهران بودند. واگن های دیگری نیز به سفارش دیگر کشورها در حال ساخت بود. آنچه ما دیدیم امید واهی نیست بلکه واقعی است و مردم تهران باید این را بدانند.
تست یک رام از دو رام قطار آماده چینی؛ هفته آینده در چین
مظفر با بیان اینکه قرار بود دو سال پس از پیش پرداخت، اولین رام به کشور وارد شود که طرف چینی با سماجت و پیگیری دوستان شهرداری پذیرفت پس از یک سال رام ها را وارد کند، گفت: در دی ماه دو رام به صورت آزمایشی وارد می شود و پس از آن واگن های دیگر به تدریج در سال آینده وارد خواهد شد. یک رام از این قطارها در هفته های آینده تست خواهد شد و سپس به کشور وارد می شود. یک رام دیگر نیز در خطوط مسافربری چین استفاده می شود تا پس از اطمینان از وضعیت فعالیت آنها، وارد کشور شود.
از بهار هر ماه بین دو تا سه رام قطار وارد تهران خواهد شد
وی افزود: کشتی های حامل این قطارها به سمت ایران نیز رزرو شده است. از فروردین ماه سال 1405 هر ماه بین دو تا سه رام قطار وارد تهران خواهد شد. اجرای کامل این قرارداد سه سال زمان خواهد برد. مقرر شد از خردادماه سال آینده همکاری مشترکی برای بومی سازی قطارهای مترو صورت بگیرد.
واگن های جدید چینی نسل پنجمی و با سرعت سیر و ایمنی بالاتر نسبت به قبلی ها
رئیس کمیته بودجه شورای اسلامی شهر تهران با اشاره به ویژگی های این واگن ها، گفت: این واگن ها نسل پنجم واگن سازی در جهان است و سرعت سیر و ایمنی بالاتری دارد. در نسل چهارم تلاش بر این بود که اگر قطارها با سرعت 10 کیلومتر تصادف می کردند، آسیب جدی نبینند اما در نسل پنجم در تصادف با سرعت 20 کیلومتر، قطعات آسیب نخواهند دید.
وی ادامه داد: تمام قطعات و اجزاء قطارها به سیستم عیب یاب خودکار مجهز شده اند و در طراحی واگن ها ارگونومی به صورتی است که شرایط آسانی برای مسافران ایجاد شود.
واگن های جدید برای معلولان مناسب سازی شده است
مظفر همچنین تصریح کرد: واگن های فعلی برای مناسب سازی نیاز به اقدامات تکمیلی داشت اما این واگن ها به قطعاتی برای مناسب سازی معلولان مجهز هستند. قطعات داخلی واگن ها نیز کاملاً ضد حریق هستند.
وی در مورد بازدید از روند تولید اتوبوس های برقی نیز گفت: این قرارداد شامل 2 هزار و 500 دستگاه اتوبوس برقی هایگر است. تاکنون 390 دستگاه از 500 دستگاه اولیه قرارداد به تهران تحویل داده شده و در خطوطی همچون خط جمهوری- بهارستان مردم از آن استفاده می کنند. در حال حاضر 20 دستگاه نیز در حال ترخیص از گمرک بندرعباس است.
بخشی زیادی از خطوط اتوبوسرانی مرکزی و جنوبی تهران برقی خواهد شد
مظفر با بیان اینکه در مانور نمایشی زیبایی، 90 دستگاه اتوبوس برقی به صورت واقعی و نه نمایشی از درب کارخانه خارج و سمت مبادی خروجی به سمت ایران حرکت کردند، یادآور شد: بخشی زیادی از خطوط مرکزی و جنوبی تهران برقی خواهد شد که اتفاق مبارکی است و باید آن را قدر دانست.
وی با اشاره به کیفیت مناسب قطعات، اظهار کرد: اکسل جلو و عقب این اتوبوس ها zf آلمان است که شاید بهترین و معروف ترین برند اکسل در دنیاست. باتری این اتوبوس ها از شرکت CATL (کاتل) تأمین شده که بزرگترین باتری ساز ماشینهای برقی دنیا است و باتری محصولات شرکت خودروسازی تسلا هم از همین برند تأمین می شود. لاستیک های استفاده شده در این محصول از برند تویوتایرز با اصالت ژاپنی است. کیفیت کابین بسیار بالاست و از تست های استحکام و ایمنی سخت گیرانه ای مطابق استانداردهای اروپا عبور کرده است.
مظفر با اعلام اینکه با یک مرتبه شارژ باتری این اتوبوس ها قابلیت پیمایش 250 کیلومتر را دارند، خاطرنشان کرد: این میزان تقریباً معادل فعالیت یک روز اتوبوس های درون شهری است.
مسافران در اتوبوس های جدید امکان شارژ تلفن همراهشان را دارند
رئیس کمیته بودجه شورای اسلامی شهر تهران اعلام کرد: نمای ظاهری مدرن و درج علائم نشان دهنده برقی بودن و یا پاک بودن این نوع اتوبوس ها از دیگر ویژگی های آن ها به شمار می رود. سیستم تهویه و سرمایش و گرمایش جالب و مطبوع نیز برای مسافران خوشایند است. علاوه بر این امکان استفاده از قابلیت درگاه شارژ تلفن همراه به صورت USB برای مسافران رضایت مندی آنها را به دنبال داشته است.
مسیر پایانه شرق جدید-میدان آزادی و خط جدید لویزان-صادقیه مقصد متروباس ها
وی در رابطه با قرارداد اتوبوس های 26 متری برقی هایگر - اسکانیا جدید، یادآور شد: اتوبوس های 26 متری یا متروباس برای خطوطی است که نیاز به جابجایی مسافر بیش از 6 هزار نفر در روز دارند که از سطح استاندارد جابجایی خطوط تندروی پایتخت، یک سطح بالاتر است و این ظرفیت جابجایی نیاز به تراموا یا ART و یا مدهای انبوه بری مانند متروباس دارند که در حقیقت سه کابین متصل به هم با ظرفیت جابجایی هر دستگاه حدود 300 مسافر را دارند.
مظفر با بیان اینکه طبق برآوردها، مسیر پایانه شرق جدید تا میدان آزادی دارای تقاضای سفر بیش از 6000 نفر در روز شده است، تصریح کرد: پیش بینی می شود خط جدید مدنظر از لویزان تا صادقیه نیز نیاز به جابجایی مسافر در همین سطح را داشته باشد که طبق مصوبه شورای عالی ترافیک قرار شده در این دو خط از سیستم های انبوه برتر نظیر متروباس استفاده شود. تاکنون قرارداد متروباس های تهران 75 دستگاه است.
رئیس کمیته بودجه شورای اسلامی شهر تهران با اعلام اینکه علاوه بر اتوبوس های وارداتی قرارداد تأمین هزار و 500 دستگاه اتوبوس با شرکت عقاب و اسنا نیز منعقد شده است، اظهار کرد: از شرکت اسنا تاکنون 260 دستگاه و از شرکت عقاب نیز 650 دستگاه اتوبوس دیزلی تحویل گرفته شده و اگر همت بیشتری شود و مشکل توافق ملکی با شرکت اسنا حل شود، چه بسا تا پایان سال جاری، تأمین هزار و 500 دستگاه اتوبوس قرارداد داخلی هم به سرانجام نهایی برسد.
ادامه دارد...