
خبرگزاری آریا - مدیرکل دفتر آسیای میانه، قفقاز و روسیه سازمان توسعه تجارت گفت: دنیای امروز دنیای فروش است نه تولید و اگر خرمای ایران با برند، روایت و نظام توزیع هدفمند در بازارهای جهانی عرضه نشود، سهم کشور از این بازار رو به کاهش خواهد رفت.
به گزارش خبرگزاری آریا استانداری بوشهر، اکبر گداری روز چهارشنبه در نشست میز ملی خرما با حضور استاندار بوشهر با اشاره به لزوم تحول در شیوههای بازاریابی و صادرات این محصول افزود: امروز مهمترین مساله اقتصاد جهانی، تولید نیست بلکه فروش و بازاریابی مؤثر است.
وی اظهار کرد: 200 سال پیش مساله اصلی کشورها تولید بود، اما امروز رقابت بر سر فروش است.
مدیرکل دفتر آسیای میانه، قفقاز و روسیه سازمان توسعه تجارت ایران ادامه داد: در حوزه خرما نیز تا زمانی که محصول ما بدون برند و بستهبندی استاندارد صادر شود، نمیتوانیم در بازار جهانی جایگاه واقعی خود را به دست آوریم.
گداری با قدردانی از کشاورزان و تولیدکنندگان خرما گفت: خرما کالایی با ارزش دو میلیارد دلاری در جهان است.
مدیرکل دفتر آسیای میانه، قفقاز و روسیه سازمان توسعه تجارت ایران گفت: وقتی درباره خرما صحبت میکنیم، باید در تراز جهانی سخن بگوییم و چنانچه کشاورز و تولیدکننده زحمت میکشد، ما نیز باید با نگاه حرفهای این زنجیره را تکمیل کنیم.
وی با اشاره به تجربه کشورهای موفق در صادرات افزود: امارات وقتی خرما صادر میکند، داستان میفروشد و مصرفکننده خارجی پول خرما نمیدهد، پول روایت، برند و احساس تعلق به آن را پرداخت میکند و ما نیز باید برای خرمای ایرانی داستان بسازیم و این کار با خرمای فلهای ممکن نیست.
مدیرکل دفتر آسیای میانه، قفقاز و روسیه سازمان توسعه تجارت ایران با بیان اینکه نظام توزیع جهانی با بازار داخلی متفاوت است، گفت: در کشورهایی مانند روسیه، قزاقستان و ازبکستان، کالاهای تند مصرف همچون خرما از طریق فروشگاههای زنجیرهای عرضه میشود.