
خبرگزاری آریا - رئیس مرکز پژوهشهای مجلس، در مراسم افتتاحیه دوره آموزشی شبیهسازی سازی مبتنی بر بازیهای جدی با بیان اینکه این بازیها از ابزارهای اصلی حکمرانی نوین هستند، گفت: فضلیت و شرافت دو مولفه اساسی حضور در عرصه حکمرانی است.
بابک نگاهداری؛ رئیس مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی، در مراسم افتتاحیه دوره آموزشی «شبیهسازی مبتنی بر بازیهای جدی؛ قانونگذاری و خطمشیگذاری عمومی»، گفت: ما در فضای حکمرانی و قانونگذاری خیلی از وقتها با اطلاعات و دادههای ناقص مواجه هستیم.
رئیس مرکز پژوهشهای مجلس ادامه داد: خیلی وقتها، تحلیلهای بخشی در اختیار تصمیمگیران و حکمرانان قرار میگیرد. خیلی وقتها هم فشارها و لابیهای سیاسی کوتاهمدت باعث تصمیم گیریها میشود.
نگاهداری با بیان اینکه اینها مشکلاتی است که نظام قانونگذاری و حکمرانی در همه کشورها و از جمله کشور ما با آن مواجه است، گفت: مجموعه همه شواهد و اطلاعات70 درصد تصمیمگیری را شکل میدهند و 30 درصد باقی مانده به تصمیم و شجاعت حکمران مرتبط است که جسارت تصمیمگیری و ریسکپذیری داشته باشد.
وی با بیان اینکه تفاوت یک پژوهشگر حکمرانی با یک سیاستمدار دقیقا در همین جسارت تصمیمگیری است، افزود: حکمرانی نوین به این سمت حرکت میکند تا جایی که ممکن است تصمیمگیریهای شهودی و مرتبط با فرد کاهش پیدا کرده و تصمیمگیریها مبتنی بر شواهد و دادهها انجام شود.
رئیس مرکز پژوهشهای مجلس ادامه داد: اگر اطلاعات و دادههای ما به تصمیمگیری نهایی منجر نمیشود، ابزارها و سازوکارهای جدید کمک میکنند تا به تصمیم برسیم. شبیهسازیها در عرصه حکمرانی از جمله همین ابزارها است. این ابزارها به حکمران کمک می کند تا تصمیمگیریها، اتکا و پشتوانه قوی داشته باشد.
قانونی که در مرحله بازی شکست بخورد بهتر از قانونی است که در مرحله اجرا شکست بخورد
نگاهداری با بیان اینکه در مجلس هم آقای دکتر قالیباف، رئیس مجلس شورای اسلامی، تأکید بر مجلس هوشمند به جای مجلس سنتی و مردمیسازی و هوشمندسازی دارد، گفت: رویداد شبیهسازی حرکت در همین مسیر است. این فضا، یک فضای امن است تا ما هزینهها و پیامدهای تصمیمهای خود را قبل از مرحله اجرا ببینیم.
وی، تصریح کرد: در این بازیها، همه ذینفعان حضور پیدا میکنند تا تعارض منافعها، چالشها و پیامدهای تصمیمها مشخص شود. قانونی که در مرحله بازی شکست بخورد بهتر از قانونی است که در مرحله اجرا شکست بخورد. ما در حال نهادینه کردن و ترویج این شبیهسازیها هستیم تا به مرور به یکی از ابزارهای تصمیمسازی در مجلس تبدیل شود.
شبیهسازی؛ حلقه واسط بین متن قانون و رفتار شهروندان
رئیس مرکز پژوهشهای مجلس با بیان اینکه در حقیقت شبیهسازی یک حلقه واسط بین متن قانون و رفتار شهروندان است؛ اضافه کرد: در رشتههای دیگر مثل پزشکی هم همین فرایند طی میشود؛ یعنی تحقیقات اول بر روی حیوانات آزمایش میشود و بعد وارد حوزه انسانی میشود. در حوزه قانونگذاری هم یک قانون باید قبل از اجراییشدن با این شبیهسازها محک بخورد.
جوانان ما دوست دارند فعال و کنشگر باشند نه صرفا یک ناظر بیرونی
نگاهداری گفت: این ابزارها باید کم کم جایگزین ابزارهای سنتی مثل گزارشهای متنی و چانهزنیهای سنتی و غیرکارشناسی شود. این ابزارها با نسل جدید که در حال وارد شدن به فرایندهای حکمرانی هم هستند سازگار است. نسل جدید نسل دیجیتال و هوش مصنوعی است و حکمرانی هم باید خود را با این ابزارها بهروز کند. این ابزارها با زیست جهان جوانان ما متناسب است؛ چراکه جوانان ما دوست دارند فعال و کنشگر باشند نه صرفا یک ناظر بیرونی و صرف.
وی در ادامه با بیان اینکه این شبیهسازیها دارای اثرات مثبت مختلفی است، اضافه کرد: این شبیهسازیها به ما این امکان را میدهند که آزمایش پیشینی نتایج تصمیمات خودمان را در یک آزمایشگاه امن به محک آزمون و خطا بگذاریم.
رئیس مرکز پژوهشهای مجلس ادامه داد: اثر دوم هم اینکه عوارض تصمیمات خود را تشخیص بدهیم و بفهمیم که مردم به این تصمیمات چه واکنشی نشان میدهند. حکمرانی از پیچیدهترین علوم است؛ دوران حکمرانی ساده تمام شده است و به هر موضوعی که ورود کنید ابعاد مختلف فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی دارد.
نگاهداری تصریح کرد: فایده سوم، تولید دادهها و شواهد بیشتر برای نظام قانونگذاری است. این آزمایشگاهها جنبههای یادگیری هم دارد. از طریق این شواهد باید بتوانیم یادگیری و مهارت بیشتر برای حکمرانان و جوانان علاقهمند به حضور در عرصه حکمرانی ایجاد کنیم.
وی افزود: فایده چهارم هم این است که ما شهروندان و جوانان خود را درگیر تصمیمگیریها میکنیم. فایده بعدی این است که تعارض منافعها در این شبیهسازیها کشف میشود و میتوان برای آن تدبیر کرد.
نگاهداری گفت: شبیهسازی فقط منحصر به قبل از اجرایی شدن یک قانون نیست؛ بلکه بعد از اجرا هم برای ارزیابی نتایج و بهبود قانون باید با دادههای بهدست آمده شبیهسازی انجام شود.
رئیس مرکز پژوهشهای مجلس خطاب به شرکتکنندگان در این رویداد، خاطرنشان کرد: بازیها انتخاب حاشیهای و فوقبرنامهای نیست؛ بلکه از ابزارهای اصلی حکمرانی است.
نگاهداری در بخش دیگری از سخنان خود به بازار بازیهای رقومی اشاره کرد و گفت: در ایران این بازیها 70 هزار میلیارد تومان گردش مالی دارند و مشارکت 55 درصد جوانان در استفاده از این بازیها را شاهد هستیم. در دنیا هم پیشبینی شده تا سال 2028 بازار این بازیها به 149 میلیارد دلار برسد.
وی از این تحولات به عنوان تغییر پارادایم در عرصه حکمرانی نام برد و اضافه کرد: یکی از دغدغههای ما مردمسالاری دینی است و با این برنامه از مکانیسم فناوریهای جدید برای مردمسالاری و مشارکت دادن مردم استفاده میکنیم.
رئیس مرکز پژوهشهای مجلس در بخش پایانی سخنان خود به این موضوع پرداخت که چرا مرکز پژوهشها این رویداد را برگزار میکند؟ و تشریح کرد: تولید این بازیها مبتنی بر شرایط بومی و نظام ارزشی کشور یکی از دغدغهها است. جنس اعتماد، تعارض منافع و مسائلی از این دست متفاوت از جوامع دیگر در جامعه ما است. از سوی دیگر ما دغدغه داریم این بازیها را به سمت مسائل جدی جامعه سوق دهیم.
نگاهداری با اشاره به اینکه در این دورهها آموزشهای استفاده از ابزارهای نوین شبیهسازی هم ترویج داده میشود، افزود: همچنین تربیت نیروی انسانی متخصص و جوانان هم از دیگر دغدغههای ما است که این افراد به مرور وارد فضای حکمرانی کشور شوند.
وی در پایان به دو صفت مهم و اساسی که باید در حکمرانان باشد، اشاره کرد و گفت: فضلیت و شرافت دو مولفه اساسی حضور در عرصه حکمرانی است. با فضیلت تصمیم درست میگیریم و با شرافت بر روی تصمیم درست پافشاری میکنیم و بر آن تصمیم عمل میکنیم. /
پایان پیام