
خبرگزاری آریا - رییس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی از تهیه پیشنویس ضوابط ساخت و ساز در عرصههای فرونشستی در همکاری با سازمان ملی زمین و مسکن خبر داد و گفت: مطالعات قطعه سوم آزادراه تهران- شمال که از خردادماه آغاز شده در حال انجام است و تا پایان امسال به اتمام میرسد.
به گزارش خبرگزاری آریا ، غزال راهب، رییس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی، امروز 18 آذر در نشست خبری به تشریح مهمترین برنامهها و اقدامات مرکز پرداخت.
رییس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی با بیان اینکه 40 ضابطه در خصوص ضوابط، مقررات و استاندارها در مرکز تحقیقات با راهبری وزارت راه و شهرسازی تدوین شده است، گفت: مرکز تحقیقات در حوزه تدوین ضوابط در چند ماه اخیر و در دولت چهاردهم 40 ضابطه را تدوین و بازنگری کرده است. در حوزه تدوین استانداردها نیز با توجه به اینکه به مرکز تحقیقات نماینده وزارت راه در سازمان استاندارد است، تمام استانداردهای مورد نیاز سازمانهای ذیل وزارتخانه در برنامه جامع در دست تدوین است که این استانداردها در حوزه ایمنی و کاهش خطر شامل شناسایی گسل، فرونشست، شناسایی ساختمانهای نا ایمن و توسعه شبکه شتاب نگاری تقسیم بندی شده است.
راهب ادامه داد: در حوزه تاییدیههای فنی و تطبیق با مقررات ساختمانی و استانداردها، بالغ بر 34 تاییدیه فنی صادر شده است که بخشی از آنها متعلق به شرکتهای دانش بنیان و فناور بوده و بخشی هم مربوط به صدور گواهینامههای فنی است. همچنین، بیش از یکهزار گواهینامه فنی امسال در حوزه مصالح ساختمانی صادر شده است.
وی در بخش دیگری از صحبتهای خود به موضوع فرونشست پرداخت و گفت: رویکرد مرکز تحقیقات در موضوع کاهش فرونشست، کاهش مخاطرات فرونشستی در عرصههای شهری، ساختمان و مدهای حمل و نقلی است.
استعلام حدود 380 مورد عرصه فرونشستی تعیین و اعلام شد
به گفته وی، کمیتههای پایش و کاهش میزان فرونشست تشکیل شده و بخشی از اقدامات مرکز در همکاری با سازمانها و دستگاههای مختلف در حال انجام است. هماینک به صورت موردی استعلام حدود 380 مورد عرصه فرونشستی تعیین و اعلام شده است.
راهب توضیح داد: اطلس فرونشست با کمک سازمان نقشهبرداری تهیه شده است. همچنین، پیشنویس ضوابط ساخت و ساز در عرصه فرونشستی در همکاری با سازمان ملی زمی و مسکن تهیه شده و با ارایه به شورایعالی شهرسازی و معماری ابلاغ خواهد شد.
رییس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی از تهیه ضوابط مقاوم سازی خطوط ریلی و جاده ای که تحت تاثیر فرونشست قرار دارند، خبر داد.
راهب با بیان اینکه موضوع فرونشست، موضوعی جهانی است و مختص کشور ما نیست بر ضرورت تدوین راهبردها و اجرای آنها برای کاهش مخاطرات فرونشست و همچنین گسترش این پدیده در کشور تاکید کرد و توضیح داد: در ایران طی نیم قرن گذشته به دلیل توسعه، 350 دشت کشور دچار فرونشست شدند. دشتهایی که 28 درصد از چاههای کشور در آنها واقع شده اند و بیش از 117 هزار چاه برداشت بی رویه آبها را تسریع کرده و بر بحران فرونشست در طی سالیان افزودند.
5 درصد کشور درگیر فرونشست است
به گفته وی، هم اینک 5 درصد کشور به میزان بیش از 90 هزار کیلومتر مربع و 200 شهر که حدود 17 درصد از مساحت سرزمینی را تشکیل میدهند درگیر فرونشست هستند.
وی در ادامه از تهیه دستورالعمل فروریزش زمین خبر داد و گفت: هم اکنون در حال تعریف پروژههای مختلفی در حوزه بناهای تاریخی و شریانهای حیاتی مثل مسیرهای ریلی، جادهای و.... هستیم.
راهب توضیح داد: در تهران به دلیل تنش آبی از سال 1402 برداشت بی رویه از چاههای داخل شهر سبب شد نرخ فرونشست از 16 سانتیمتر در سال به بالای 32 سانتیمتر افزایش یابد و بیشتر این فرونشستها در کنار چاههای آب اتفاق افتاد.
وی ادامه داد: بعد از شهر تهران مناطقی همچون نسیم شهری، ملارد، شهریار و مناطقی بین تهران و کرج بیشترین فرونشست را دارند. همچنین بیشترین استانهایی که درگیر فرونشست هستند شامل تهران، البرز، اصفهان، کرمان و فارس هستند.
رییس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی همچنین از برنامههای مرکز برای کاهش مصرف آب در ساختمانها و روشهای کاهش مصرف انرژی خبر داد.
راهب در بخش دیگری از نشست به افزایش کیفیت قیر و آسفالت و برنامه مرکز در این باره اشاره کرد و افزود: هم اکنون بیش از 60 کارخانه قیر از مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی گواهینامه فنی دریافت کردهاند. همچنین، در سفرهایی که وزیر راه و شهرسازی به کشورهای همسایه داشته اند موضوع کیفیت قیر ایران مطرح شده و برخی از کشورهای همسایه مطالبه قیر با کیفیت ایران را داشتند.
داشتن گواهینامه فنی برای کارخانجات آسفالت اجباری است
وی تصریح کرد: داشتن گواهینامه فنی برای کارخانجات آسفالت اجباری شده است. تلاش میکنیم، زنجیره کیفی تولید آسفالت با کیفیت را ارتقا بدهیم.
رییس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی در خصوص فعالیتهای مرکز تحقیقات در خصوص شناسایی ساختمانهای ناایمن گفت: مرکز تحقیقات در خصوص این موضوع بر اساس بند ض ماده 50 قانون مدیریت بحران و برنامه هفتم توسعه مسئولیت یافته است. بر همین اساس، شناسایی حدود 10 هزار و 600 ساختمان از نظر سنجش ناایمنی در پایتخت با همکاری سازمان مدیریت بحران شهرداری تهران در دستور کار قرار گرفت که 9 هزار و 100 ساختمان ارزیابی شدند و بر اساس ارزیابی انجام شده در خصوص این 9 هزار و 100 واحد، حدود 17 درصد ناایمن با خطر بالا و حدود 36 درصد ناایمن با مقاوم سازی شناسایی شدند.
راهب از برنامه تهیه دستورالعمل شناسایی و شاخصهای ساختمانهای ناایمن در استانهای سراسر کشور خبر داد و گفت: در استانها، تیمهای ارزیاب خود را به ما معرفی میکنند و دسته بندی در این خصوص انجام خواهد شد.
اتمام مطالعات قطعه سوم آزادراه تهران-شمال تا پایان امسال
رییس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی در بخش دیگری از گفتگوی خود از آغاز مطالعات قطعه سوم آزادراه تهران-شمال از خرداد امسال خبر داد و افزود: مطالعات قطعه سوم آزادراه تهران-شمال تا پایان امسال به اتمام میرسد.
به گفته وی، مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی، پروژههای حمل و نقلی را در حوزههای مختلف ریلی، جادهای و سایر حوزهها که با اعتبارات بالا انجام میشود از طریق مهندسی ارزش در دست اجرا دارد و در همین رابطه چندین پروژه از جمله قطعه سوم آزادراه تهران-شمال، قطار شهری قم و ارتقای راه آهن درود-اندیمشک از طریق مهندسی ارزش انجام میشود. در این پروژهها بخشی از مطالعات در محورهای محیط زیستی است.
تهیه دستورالعمل ساخت و ساز در پهنههای گسلی
وی در بخش دیگری از این گفتگو با خبرنگاران به دستورالعمل ساخت و ساز در پهنههای گسلی اشاره کرد و افزود: این دستورالعمل تهیه شده و بر اساس عمق، نوع و فاصله از گسل حداکثر ارتفاع ساختمان تعیین میشود. در همین رابطه، در ساخت و سازهای جدید، ممنوعیتها از مرکز تحقیقات استعلام میشود.
توضیحات راهب درباره وضعیت هتل ولنجک
رییس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی درباره آخرین وضعیت هتل ولنجک اعلام کرد: احداث این هتل که قرار بود 30 طبقه روی زمین ساخته شود متوقف شده و فقط به اندازه 11 طبقه از روی پی به آن مجوز داده شده است.
راهب در بخش دیگری از گفتگوی خود با خبرنگاران به موضوع ضوابط تامین پناهگاه و اسکان اضطراری اشاره کرد و افزود: مرکز تحقیقات از همان روزهای ابتدایی پس از جنگ، ارزیابی آسیبها و مستندسازی در این خصوص را انجام داد. مقرر شده، جمع بندیهای در این خصوص در بازنگری مبحث 21 مقررات ملی و کنترل ساختمان لحاظ شود و در حوزه پدافند غیرعامل مورد استفاده قرار بگیرد.
به گفته وی، در موضوع پناهگاهها، پیش نویس ضوابط پناهگاهی و فضای امن و دستورالعمل ساخت آنها در محلات تهیه شده است. این پیش نویس در شورای عالی شهرسازی و معماری ارایه میشود و با ارایه در شورای عالی شهرسازی و معماری بعد از تصویب و ابلاغ اجرایی میشود.
راهب از مذاکره با شرکتها و تولید کنندگان سازههای بتنی برای طراحی و ساخت پناهگاه و اخذ تاییدیه از مرکز تحقیقات خبر داد.