
خبرگزاری آریا - شبکه خطوط هفتگانه مترو تهران، در حال حاضر با 1181 واگن برای سفرهای درون شهری و 260 واگن برای سفر به شهر کرج، حدود 5/2 میلیون سفر در روز را پوشش میدهد اما برای رسیدن به سرفاصله حرکتی مطلوب قطارها، افزایش حداقل همین میزان واگن مورد نیاز است؛ این در حالی است که با تکمیل بخشهای توسعهای خطوط در حال بهرهبرداری موجود و همچنین راهاندازی خطوط جدید (خط 8 تا خط 11) و با فرض عدم ازدیاد جمعیت پایتخت، تعداد کل واگنهای خطوط درونشهری باید به عدد 4431 برسد.
به گزارش خبرگزاری آریا به نقل از روابط عمومی و امور بین الملل شرکت راه آهن شهری تهران و حومه(مترو) گرچه در دهه اخیر و به تناسب افزایش تعداد ایستگاه های شبکه مترو تهران، ناوگان حمل و نقلی مورد نیاز برای رعایت سرفاصله حرکتی قطارها تامین نشده است (عمدتا به دلیل تحریم ها و مسائل مالی) اما اخیرا" اتفاق های امیدوارکننده ای جهت رفع این نیاز انباشته صورت گرفته است؛ اجرایی شدن قرارداد تامین 630 دستگاه واگن از محل فاینانس خارجی که امکان افزایش آن تا 1071 واگن نیز فراهم شده است، به همراه آغاز عملیات تولید 113 دستگاه واگن ملی با سطح داخلی سازی 85 درصد، به معنای افزایش 100 درصدی تعداد قطارها و واگن های موجود در خطوط هفتگانه طی سال های پیش رو است.
اما نکته حائز اهمیت آن است که با احداث خطوط چهارگانه جدید و اضافه شدن حدود 130 ایستگاه به جمع ایستگاه های خطوط فعال فعلی، حداقل 1323 واگن دیگر نیاز است تا بتوان سرفاصله حرکتی طراحی شده برای آن خطوط را نیز اعمال کرد. به عبارت دیگر 189 رام قطار دیگر باید برای سرویس دهی مطلوب خطوط 8 تا 11 درنظر گرفته شود و این یعنی در مجموع برای 11 خط شبکه مترو تهران و با احتساب 22 ایستگاه مربوط به بخش های توسعه ای خطوط هفتگانه موجود، حداقل به مجموع 4431 دستگاه واگن نیاز است که تامین آن باید در اولویت برنامه های مربوط به توسعه شبکه حمل و نقل عمومی قرار گیرد.
انتهای پیام/