
خبرگزاری آریا - رامین بُشرویه - هر چه عقربههای ساعت پیش میرود و برگههای تاریخ بیشتر ورق میخورد، «گرگان» مرکز استان شمالی گلستان در مدار حرکت معماری مدرن، در میان سایر استانهای کشور متوقف شده و شهروندان همچنان چشمانتظار تحولی بنیادین در توسعه مبلمان و زیباسازی شهری، در مجموع «توسعه اقتصادمحور» با نگاه رونق صنعت گردشگری هستند.
گلستان و اردبیل در یک بازه زمانی «استان» شدند، ولی توسعه، عمرانی و آبادانی این دو استان به هیچ عنوان قابل مقایسه با هم نیستند و با گشت و گذاری کوتاه در استان اردبیل می توان دید که تا چه اندازه استان گلستان از قافله عقب مانده و مدیران گذشته و اغلب حال، برای این عقبماندگی دلایل کودکانه و پیشپا افتاده به دور از تلاش همهجانبه میآورند.
با فاصله از کنکاشِ مدیریت استان گلستان، «مدیریت شهری گرگان» فقط به بهرهمندی از اقدامات تکراری همچون آسفالت معابر، نورپردازی شهری، پاکسازی معابر، درختکاری و گلکاری، جدولکاری، پیادهروسازی، برگزاری جشنوارهها و یاوارههای مناسبتی تکراری و بهدور از حداقلترین خلاقیت، بسنده کرده و چشمها به این شکل اقدامات عمرانی شهرداری گرگان عادت کرده و دیگر شهروندان با اینگونه کارها اقناع نمیشوند.
گرگان در کنار سایر مراکز استانهای کشور، مرکز استان شمالی «گلستان» است که به دلیل موقعیت ژئوپولیتیکی و واقع شدن در مسیر تردد استانهای شمال و شمال غرب به شرق کشور و به خصوص زیارت امام هشتم، امام رضا (ع) علاوه بر گردشگران و میهمانان داخلی و خارجی، مترددین بسیاری دارد، ولی در مقایسه با سایر مراکز استانها از رشد قابل توجهی برخوردار نبوده است.

معضل ترافیک شهری با راهکارهای پیش پا افتاده و بسنده کردن به چندین تابلوی یکطرفه، فقدان فضای سبز منحصر بهفرد که به المانی ویژه از شهر گرگان مبدل شود، خاموش بودن شبهنگام بسیاری از معابر شهر که به نوعی تاریکی را به مرکز استان گلستان به ارمغان میآورد، ناتوانی در مبارزه با دستفروشی، میوهفروشینیسانی و انتقال آنها به مکانی متعارف و در دسترس، عدم مدیریت پارکینگهای شهر که توقف خودروها در معابر، شهر را در مرحله انفجار قرار داده است، گوشهای از چالشهایی هستند که شهروندان برای رفع شدن آنها چشمانتظار هستند.
در این میان فقط جاده ناهارخوران و جنگل خدادادی حاشیه این جاده آبروداری میکند که آن هم به دلیل ترافیک غیرقابل تحمل و ازدحام بیش از حد گردشگران، دیگر برای شهروندان جذابیت ندارد و همین مسائل سبب شده تا تعطیلات و شبنشینی بیشتر شهروندان در دیگر شهرها و حتی استانهای همجوار مازندران، سمنان و خراسان شمالی سپری شود.
«گرگان» یک شهر شمالی بوده و مدیریت شهری بیتعارف بپذیرد نتوانسته آنگونه که باید از ظرفیتهای موجود همچون هزارپیچ، بافت تاریخی شهر، تپه خندان، پارک جنگلی النگدره، تفرجگاههای پارک شهر و ملت استفاده بهینه با نگاه گردشگرپذیری و کسب درآمد ناشی از صنعت توریست داشته باشد.
مدیران شهری گرگان بیتردید یک پیادهراه فرهنگی با همه زیرساختهای روز شهرهای مدرن جهان، راهاندازی سیستم حملونقل اتوبوسرانی تندرو با بهرهمندی از تکنولوژی شمارش معکوس دقیق جابجایی مسافر، از رده خارج کردن همه تاکسیهای شهری فرسوده با پرداخت تسهیلات ویژه، بهسازی سیستم روشنایی همه بلوارها و معابر پرتردد شهری و تغییر اساسی در فرهنگ رانندگی سرشار از عجله و گاهاً خشن شهروندان با نصب بیلبوردها، پخش تیزرها و بهرهمندی از دوربینهای ثبت تخلف و دیگر ابزارها بدهکار است.
به دور از هرگونه بهانهتراشی، در رشد بدون توقف تکنولوژی و احترام به ایدههای نوین و سرشار از خلاقیت همه اقشار جامعه، بهخصوص نسل جوان، برای اینکه از قافله توسعه جهانی و حتی ملی عقب نمانیم، باید به اینگونه مسائل توجه ویژه داشته و شهر گرگان را به الگویی مناسب از یک شهر مدرن با سازههای خلاقانه تبدیل کنیم تا علاوه بر صادرات «فرهنگ»، شاهد تحول در رونق اقتصادی منطقه باشیم.
انتهای پیام