
خبرگزاری آریا - آمار سالانه بیش از 100 کشته در تصادفات جادهای استان قم با وجود وسعت محدود استان، زنگ خطری جدی برای ایمنی مسیرها و ضرورت بازنگری در سیاستهای حملونقل است.
به گزارش خبرگزاری آریا از قم، در حالی که استان قم از نظر وسعت یکی از کوچکترین استانهای کشور است اما آمار تلفات جادهای آن بهطرز نگرانکنندهای بالاست.
بنا بر اعلام مدیرکل راهداری قم سالانه بیش از 100 نفر در تصادفات جادهای این استان جان خود را از دست میدهند که این آمار با توجه به جمعیت و وسعت محدود قم نشاندهنده بحرانی پنهان در زیرساختهای حملونقل و ایمنی جادهای است.
این عدد فراتر از یک آمار خشک، بازتابی از جانهایی است که در مسیرهای مواصلاتی قم از میان زائران، مسافران عبوری و شهروندان محلی از دست میروند.
قم بهدلیل موقعیت جغرافیایی خاص خود، محل عبور محورهای ترانزیتی و زائرپذیر است اما به نظر میرسد که زیرساختهای جادهای آن هنوز با این حجم تردد همسطح نشدهاند.
مدیرکل راهداری با اشاره به «نیاز جدی همه دستگاهها به توجه به مقوله ایمنی» تلویحاً از نبود هماهنگی میان نهادهای مسئول سخن گفته است.
این هشدار باید از سوی استانداری، پلیس راه، شهرداری، اورژانس و حتی نهادهای فرهنگی جدی گرفته شود.
ایمنی جادهای تنها با نصب تابلو و خطکشی تأمین نمیشود بلکه نیازمند اصلاح هندسی مسیرها، آموزش عمومی، کنترل سرعت و نظارت مستمر بر ناوگان حملونقل است.
از سوی دیگر، نبود فرهنگ رانندگی ایمن، ضعف در مدیریت بحران و کمبود امکانات امدادی در برخی محورهای فرعی، به تشدید این بحران دامن زدهاند.
اگرچه برخی پروژههای عمرانی در دست اجراست اما تا زمانی که ایمنی بهعنوان اولویت اول در طراحی و بهرهبرداری مسیرها لحاظ نشود این آمار کاهش نخواهد یافت.
قم، شهری مذهبی و زائرپذیر است و هر جان از دسترفته در جادههای آن نهتنها یک فقدان انسانی بلکه یک شکست مدیریتی است و وقت آن رسیده که ایمنی جادهای در قم از حاشیه به متن سیاستگذاریها منتقل شود.
یادداشت: محمدرضا قربان زاده (روزنامه نگار و فعال رسانه)