به گزارخبرگزاری آریا در تبریز؛ حسین منافی در نشست خبری خود اظهار کرد: از مجموع 200 میلیون جفت کفش تولیدی ایران، حدود 50 میلیون جفت آن در تبریز ساخته میشود. این صنعت بیش از 30 هزار نفر اشتغال مستقیم و حدود 100 هزار شغل غیرمستقیم ایجاد کرده است. در حال حاضر سه هزار و 400 واحد فعال در این حوزه فعالیت دارند که شامل دو هزار و 200 واحد تولیدی، یکهزار و 100 واحد توزیعی و 100 واحد خدماتی است؛ همچنین 140 پروانه کسب به نام بانوان صادر شده است.
وی با اشاره به صادرات سالانه 100 میلیون دلاری کفش ایران به کشورهایی چون عراق، افغانستان، ارمنستان، گرجستان و ترکمنستان افزود: با وجود رقابت سخت از سوی چین و ترکیه، صنعت کفش تبریز همچنان در منطقه پیشتاز است و حدود 60 درصد کفشهای چرمی، 70 درصد کفشهای ایمنی، ورزشی و نظامی و 95 درصد کفشهای تمامچرم ایران را تولید میکند.
منافی با تأکید بر اهمیت آموزش و دیجیتالسازی در این صنعت، تصریح کرد: طی دو سال گذشته بیش از یکهزار فقره پروانه کسب صادر شده و اتحادیه با هدف حذف پروندههای کاغذی، سامانههای دیجیتال را جایگزین کرده است. همچنین بیش از 120 مورد شکایت و اختلاف صنفی در اتحادیه بررسی و بیش از 90 درصد آنها بدون نیاز به مراجعه به مراجع قضایی حلوفصل شده است.
وی ادامه داد: در راستای ارتقای مهارتها و توان فنی اعضا، کارگاههای آموزشی متنوعی از جمله آموزش ثبت برند تجاری، قوانین مالیاتی، اصول فروش، ایمنی و اطفای حریق با همکاری سازمان فنی و حرفهای و دانشگاهها برگزار شده است. بهزودی نیز هنرستان آموزش صنعت کفش با مشارکت استانداری و هدف تأمین نیروی کار ماهر در تبریز راهاندازی میشود.
رئیس اتحادیه کفاشان تبریز از احیای موزه کفش ایران اظهر داشت: این موزه در ایام نوروز در ساختمان مرکزی شهرداری تبریز به روی گردشگران باز خواهد بود. همچنین صنعتگران تبریزی در نمایشگاههای بینالمللی از جمله استانبول، قونیه، تهران و شیراز حضور پررنگی داشتهاند تا برند کفش تبریز را در سطح جهانی معرفی کنند.
منافی خاطر نشان شد: بازار هدف صادرات کفش ایران بالغ بر 600 میلیون نفر در کشورهای منطقه است، اما همچنان در برخی کشورها مانند ترکیه با موانع صادراتی روبهرو هستیم.
رئیس اتحادیه کفاشان تبریز، همچنین از طراحی و تولید نخستین کفش مخصوص بیماران دیابتی در تبریز خبر داد و عنوان کرد: قرار است در روز جهانی دیابت رونمایی شود.
ا
وی در ادامه به موضوعات صنفی و رفاهی تصریح کرد: با همکاری دانشگاه علوم پزشکی تبریز، طرح ارائه خدمات پزشکی و پیشگیری از بیماریهای ریوی برای فعالان این صنعت در دست اجراست. همچنین تفاهمنامهای با بانک مهر منعقد شده و تاکنون بیش از 500 نفر از اعضای اتحادیه موفق به دریافت تسهیلات شدهاند.
منافی ادامه داد: در تلاشیم تا با حفظ میراث تاریخی بازار تبریز، مسئله گازکشی این مجموعه نیز به شکل ایمن و اصولی حل شود.
عضو هیئتمدیره اتحادیه،نیز ضمن تأکید بر نقش رسانهها در معرفی صنعت کفش تبریز گفت: تعامل رسانهها با تولیدکنندگان، موجب رونق این صنعت شده است. وی ابراز امیدواری کرد؛ با حمایت نهادهای شهری و اقتصادی، موزه کفش تبریز بهصورت دائمی فعال و این صنعت به عنوان یکی از نمادهای هویتی شهر، بیش از پیش در سطح ملی و بینالمللی شناخته شود.
حامد آقازاده با اشاره به نقش مهم رسانهها در ترویج و حمایت از تولید ملی تاکید کرد: همکاری رسانهها با صنعتگران میتواند به افزایش آگاهی عمومی و معرفی بهتر برند کفش تبریز در بازارهای داخلی و خارجی منجر شود.
وی در پایان، افزود: هدف ما ایجاد ارتباط مؤثر میان تولید، گردشگری و اقتصاد شهری است تا تبریز به عنوان پایتخت کفش خاورمیانه شناخته شود.