
خبرگزاری آریا - کتاب های جامعه شناسی ارتباطات و شبکههای اجتماعی و شیوههای تربیتی اثربخش با رویکرد فرهنگی توسط محمد بیدگلی عضو هیات علمی دانشکده علوم انسانی واحد ورامین-پیشوا منتشر شد.
به گزارش خبرگزاری آریا، جامعه شناسی ارتباطات و شبکههای اجتماعی و شیوههای تربیتی اثربخش با رویکرد فرهنگی نام دو اثری است که توسط محمد بیدگلی عضو هیات علمی دانشکده علوم انسانی واحد ورامین-پیشوا و اصغر رجبی ده برزوئی عضو هیات علمی دانشکده الهیات دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران شمال و آزمان کادری مدرس دانشگاه آزاد اسلامی واحد ورامین، پیشوا و قرچک توسط انتشارات "مهر وطن" با 1000 نسخه تالیف و روانه بازار نشر شده است.
امیدواریم این دو کتاب درسی که منطبق با سرفصل وزارت علوم، تحقیقات و فناوری نوشته شده اند بتوانند در راستای افزایش سطح علمی خوانندگان، قدم کوچکی بردارند.
کتاب جامعه شناسی ارتباطات و شبکههای اجتماعی دارای یازده فصل میباشد. از مهم ترین موضوعاتی که در کتاب به آنها پرداخته شده که فصل اول به موضوع حوزه و قلمرو جامعه شناسی ارتباطات و شبکههای اجتماعی و فصل دوم به موضوع رسانهها و کارکردهای آن، در فصل سوم به موضوع اینترنت و شبکههای ارتباطی، در فصل چهارم به موضع سواد رسانه ای، در فصل پنجم به موضوع جامعه اطلاعاتی، در فصل ششم به موضوع تحولات رسانه ها، در فصل هفتم به موضوع جوانان، شبکههای اجتماعی و تغییرات فرهنگی، در فصل هشتم به موضوع رسانه ها،تغییرات فرهنگی و هویت، در فصل نهم به موضوع گوشیهای هوشمند،رسانههای جدید و زندگی روزمره، در فصل دهم به موضوع رسانهها و مشکلات آن در ایران و در فصل یازدهم به موضوع پژوهش رسانه ای مورد بررسی اشاره شده است.
در مقدمه کتاب جامعه شناسی ارتباطات و شبکههای اجتماعی آمده است که رسانهها مهمترین ابزار تغییر در سطوح و حوزههای مختلف در جامعه چه در سطح ملی و چه در سطح بین المللی هستند.رسانه ها ضمن تاثیرگذاری بر جامعه، از تحولات آن نیز متاثر میشوند. از طرفی ، امروزه با مفهوم شبکههای اجتماعی بویژه در بین گروههای سنی پایین تر مواجهیم که کارکردهای خاص خود را دارد. گروه هدف دانشجویان درس جامعه شناسی ارتباطات و شبکههای اجتماعی ، دانشجویان مقطع دبیرستان هستند که یکی از گروههای پرمصرف از اینترنت و شبکههای اجتماعی اند. بنابراین، آشنایی دانشجویان با مختصات ، ویژگی ها، فرصتها و تهدیدهای رسانه ها، اینترنت و شبکههای اجتماعی امری ضروری است و لذا این کتاب با نگاهی به این موضوع تدوین شده است. دانشجویان در این کتاب درباره ارتباطات و اهمیت آن، شبکههای اجتماعی و انواع آن، انواع رسانه ها، قابلیتهای فنی و فرهنگی- اجتماعی آنها، رسانههای قدیم و جدید و تفاوتها و تشابههای آنها، کارکرد رسانههای جمعی در سطوح خرد و کلان، جایگاه اینترنت در شبکههای اجتماعی ، مفهوم سواد رسانه ای و ضرورت آن، کارکردهای سواد رسانه ای در زندگی روزمره، تعریف جامعه اطلاعاتی و روند شکل گیری آن، ویژگیها و شاخصهای جامعه اطلاعاتی، مهمترین فرصتها و چالشهای جامعه اطلاعاتی، نقش جامعه اطلاعاتی در فرآیند جهانی شدن و توسعه، تحولات رسانههای جمعی در ایران، انواع شبکهها مجازی و ماهیت آنها، مهمترین تغییرات هویتی در جوانان، نقش رسانهها در ایجاد تغییرات فرهنگی، مکانیسم تاثیرگذاری رسانهها در تغییر هویت، رسانههای جدید و جایگاه آن در زندگی روزمره، تغییرات زندگی روزمره در اثر گوشیهای هوشمند و رسانههای جدید، مسائل و مشکلات رسانههای جمعی در ایران به تفکیک کتاب،مطبوعات،رادیو و تلویزیون،سینما و تئاتر و انواع روشهای تحقیق در زمینه رسانهها و الزامات پژوهش در زمینه رسانههای جمعی آشنا میشوند.
کتاب شیوههای تربیتی اثربخش با رویکرد فرهنگی دارای سه فصل میباشد. از مهم ترین موضوعاتی که در کتاب به آنها پرداخته شده، میتوان به موارد ذیل اشاره کرد. در فصل اول: خودشناسی فرهنگی، بازشناسی ظرفیتها و عناصر پویای فرهنگ اسلامی ایرانی و شیوههای تقویت آن، سنت و مدرنیته، چالش ها، مسائل و بحرانهای فرهنگی جامعههای در حال گذار، شناخت ویژگیهای شخصیتی، نیازها و ذائقه فرهنگی نسل جدید، برآورد آینده پژوهانه نیازهای فرهنگی و تربیتی، شیوههای پاسخگوی مناسب به نیازهای فرهنگی و تربیتی نسل جدید، نقش خلاقیت، نوآوری و کارآفرینی در ارتقای بهره وری فعالیتهای فرهنگی، آشنایی با روشهای جذب مشارکت فعال مخاطبان و در فصل دوم: فرهنگ پذیری، توسعه فرهنگی و رابطه آن با فرهنگ توسعه، برخورد سنت و مدرنیته در ایران، نقاط ضعف و قوت فرهنگ عمومی در ایران، بحران غربگرایی و شکاف فرهنگی، تغییرات فرهنگی در جامعه ایران، قدرت نرم، نقش متغیرهای فرهنگی در تغییرات سبک زندگی، هژمونی فرهنگی، رسانه و فرهنگ سازی، شناسایی شیوههای مواجهه با فرهنگهای مهاجم، آشنایی با مولفههای هویت اسلامی، ایرانی و انقلابی، شناخت راهکارهای تقویت مبانی هویت ملی و اسلامی، نقش خانواده، مدرسه و همسالان و گروههای مرجع و در فصل سوم: تجزیه و تحلیل راهبردی مسائل فرهنگی ایران و جهان، مدرسه محوری و تاثیرات آن بر فرایند تربیت متربیان، بررسی امکان تاملات فرهنگی برون سازمانی وزارت آموزش و پرورش، شیوههای نقش آفرینی موثر مربی امور تربیتی، امکان بخشی به استفاده بهینه از فضای الکترونیکی در فعالیتهای فرهنگی، الگوی بومی تفریح سالم، تعریف سنجه و شاخص برای فعالیتهای فرهنگی مدرسه، سنجش میزان کارایی و اثربخشی فعالیتهای فرهنگی مدرسه مورد بررسی قرار میگیرد.
در مقدمه کتاب شیوههای تربیتی اثربخش با رویکرد فرهنگی آمده است که فرهنگ بستر تربیتی کودکان و نوجوانان است. مدرسه در جزیره متروکه واقع نشده است بلکه به عنوان یک سازمان یا نهاد فرهنگی و تربیتی با افراد جامعه و نهادها و سازمانهای دیگر اجتماع رابطه چند سویه دارد. تغییرات فرهنگی جوامع همیشه محسوس و مشهود صورت نمی پذیرد، تغییر هنجارها و رفتارها، ارزش و حتی باورهای جامعه ای مانند ایران که جامعه اسلامی است، یکباره و ناگهانی اتفاق نمی افتد. این تغییرات همیشه خودآگاه و مستقیم صورت نمی گیرد. فاصله گرفتن فرهنگ عمومی از فرهنگ مطلوب و ایده آل(اسلامی-ایرانی) از چند دهه قبل با هشدارهای مستمر رهبر معظم انقلاب با عباراتی همچون تهاجم فرهنگی، جنگ نرم، شبیخون فرهنگی و هشدار در مورد سبک زندگی و رفتار اجتماعی همراه بوده است. بدیهی است فهم و درک تغییرات فرهنگی نیازمند دانش خاص در این زمینه میباشد. همه عوامل موثر و سهیم در تربیت متربیان، در داخل مدرسه جمع نشده اند، هرچند که شیوه زندگی واقعی مردم در جامعه، در رفتار سازمانی فرهنگیان و متربیان و احیانا اولیا در داخل فضای مدرسه به همراه ویژگیهای فیزیکی مدارس، خود نمود پیدا میکند و شاخصی از فرهنگ آن جامعه به حساب میآید. در عصر حاضر با گسترش رسانههای الکترونیکی پیشرفته، مرزهای بین کشورها، ملتها و ملیتها شکسته شده اند، ارتباطات بسیار سهل و فراگیر شده است؛ در سایه استفاده از رسانههای نوین، فرهنگهای غالب، به سرزمینهای دیگر، صادر میشود و سبک زندگی جوامع مخاطب را شبیه سبک زندگی جامعه مبدا میسازند. این کتاب به منظور تمهید مقدمات و امکان بخشی به تحقق تربیت اسلامی مورد نظر سند تحول طراحی شده است و با هدف امکان بخشی به تربیت انسانهای به واقع مسلمان که جامعه اسلامی و از پس آن، تمدن نوین اسلامی موردنظر رهبر معظم انقلاب را شکل خواهد داد، طراحی شده است.
کتاب جامعه شناسی ارتباطات و شبکههای اجتماعی برای دانشجویان رشته های روانشناسی، امور تربیتی، روابط عمومی و ارتباطات، مشاوره، برنامه ریزی درسی، مطالعات فرهنگی، مدیرت امور اداری، مدیریت امور فرهنگی، آموزش ابتدایی و کتاب شیوههای تربیتی اثربخش با رویکرد فرهنگی برای رشته های امور تربیتی، مشاوره، برنامه ریزی درسی، مطالعات فرهنگی، مدیرت امور اداری، مدیریت امور فرهنگی، آموزش ابتدایی، فقه و مبانی حقوق و عموم علاقه مندان و پژوهشگران توصیه می شود .
انتهای پیام/حسین.ابویسانی