
خبرگزاری آریا- توسعه شبکه پروازی با ناوگان هوایی کوچک در نشست مشترک رئیس سازمان هواپیمایی کشوری و استاندار مازندران تأکید شد.
به گزارش خبرنگارآریادرساری؛ در نشستی با حضور حسین پورفرزانه معاون وزیرراه و شهرسازی و رئیس سازمان هواپیمایی کشوری، مهدی یونسی رستمی استاندار مازندران، شهرام محمدی اطاقسرا سرپرست اداره کل فرودگاههای استان مازندران ، کریم پور رئیس سازمان برنامه و بودجه استان و مدیران و مسئولان سازمان هواپیمایی کشوری؛ آخرین وضعیت فرودگاه های ) ساری ، نوشهر ، رامسر ) ، موانع موجود و برنامههای توسعه شبکه پروازی استان، مورد بررسی قرار گرفت.
رئیس سازمان هواپیمایی کشوری در این جلسه با تشریح چهار رکن اصلی صنعت هوانوردی شامل «ناوگان، «فرودگاه»، «صنایع پشتیبان» و «نیروی انسانی متخصص»، ناوگان را مهمترین پایه ارائه خدمات هوایی به مردم دانست و اشاره کرد: با توجه به وجود ظرفیتهای ویژه استان، از جمله دسترسی به دریا، امکان ایجاد زیرساخت برای نشستوبرخاست هواپیماهای دوزیست و وجود فرصتهای گسترده گردشگری، استفاده از ناوگان دوزیست و هواپیماهای زیر 19 نفر را راهکاری مؤثر برای رفع محدودیتهای پروازی مازندران عنوان کرد.
معاون وزیر راه وشهرسازی همچنین توضیح داد که وجود باندهای پروازی کوچک مورد استفاده در عملیات سمپاشی در استان از سالیان گذشته، بستری مناسب برای بهرهگیری از هواپیماهای کوچک مسافربری فراهم کرده است؛ موضوعی که میتواند جابهجایی هوایی میان استانهای ساحلی را تسهیل کند و نیاز سفرهای منطقهای را پوشش دهد.
درادامه این نشست، مهدی یونسی رستمی استاندار مازندران با قدردانی از توجه سازمان هواپیمایی کشوری به مشکلات استان، اعلام کرد که تمامی ظرفیتهای استانی برای برطرفکردن موانع فرودگاه های " ساری - نوشهر - رامسر " به کار گرفته خواهد شد. وی تأکید کرد که با همراهی بخش خصوصی و همکاری متخصصان معاونت هوانوردی و استاندارد پرواز، شرایط برای افزایش پروازها در آینده نزدیک فراهم میشود.
درپایان این جلسه، مقرر شد زمینه ورود سرمایهگذاران بخش خصوصی به حوزه ناوگان سبک و دوزیست فراهم شود تا شاهد بهبود چشمگیر در توسعه پروازهای داخلی و منطقهای استان مازندران باشیم.
درادامه سلسله دیدارهای تخصصی رئیس سازمان هواپیمایی کشوری با سید شمسالدین حسینی نماینده مردم شریف تنکابن، رامسر و عباسآباد در مجلس شورای اسلامی ، افزایش پروازهای فرودگاههای ساری ، نوشهر و رامسر به مقاصدی همچون مشهد، تهران و اصفهان مورد بحث و بررسی قرار گرفت.
پورفرزانه با اشاره به9 ظرفیتهای طبیعی، گردشگری و مسافرپذیری استان مازندران، ورود ناوگان کوچک و زیر 19 نفره را راهکاری موثر برای رفع کمبود پروازهای منطقهای دانست و تأکید کرد: استفاده از هواپیماهای کوچک میتواند شکاف پروازی شهرهای مازندران را کاهش دهد و دسترسی استان به نقاط مختلف کشور را توسعه دهد.
رئیس سازمان هواپیمایی کشوری همچنین با تأکید بر لزوم شکلگیری شرکت هواپیمایی بومی در استان، گفت: با توجه به تقاضای بالای سفر هوایی در مازندران، ایجاد بستر مناسب برای شکلگیری یک شرکت هواپیمایی بومی و ورود سرمایهگذاران بخش خصوصی میتواند نقش مهمی در تقویت شبکه پروازی استان ایفا کند.
پورفرزانه در بخش دیگری از سخنان خود به برخی چالشهای فرودگاههای استان اشاره کرد و افزود: کوچک بودن باند و محدودیتهای زیرساختی برخی فرودگاههای استان، امکان بهرهگیری از ناوگان با ظرفیت بالا را محدود کرده است. در صورت همراهی مسئولان استان برای رفع این موانع، امکان افزایش پروازها با هواپیماهای بزرگتر نیز فراهم خواهد شد.
سید شمسالدین حسینی با قدردانی از همکاری نزدیک سازمان هواپیمایی کشوری با نمایندگان مجلس در رفع موانع هوایی استانها، مازندران را یکی از قدیمیترین پایلوتهای خدمترسانی هوانوردی کشور دانست و گفت: با وجود ظرفیت بالای جمعیتی و گردشگری، توسعه فرودگاههای استان طی سالهای گذشته متناسب با نیاز مردم پیش نرفته و همین موضوع موجب کمبود پروازها شده است.
وی همچنین با اشاره به رشد ورود سرمایهگذاران به حوزه گردشگری، سلامت و پروژههای بزرگ در استان، تأکید کرد: این روند نیازمند تقویت شبکه پروازی مازندران است و با همراهی سازمان هواپیمایی کشوری و همکاری شرکتهای هواپیمایی، امکان رفع این کمبود وجود دارد.