
خبرگزاری آریا - مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حملونقل کشور با بیان اینکه پروژههای در دست اجرای شرکت ساخت و توسعه در استان کردستان در حوزههای راه، بزرگراه و راهآهن، بیش از 16 هزار و 500 میلیارد تومان اعتبار دارند، گفت: ابتدای وزارت خانم صادق 6500 کیلومتر بزرگراه در حال احداث بوده که در حال حاضر این رقم به 7800 کیلومتر رسیده است.
به گزارش خبرگزاری آریا، صبح امروز پنجشنبه 22 آبان ماه با حضور وزیر راه و شهرسازی و با هدف تکمیل بخش دیگری از کریدور بزرگراهی غرب کشور در استان کردستان، 25 کیلومتر از محور میاندوآب-کرمانشاه به بهرهبرداری رسید و عملیات اجرایی 20 کیلومتر دیگر این مسیر آغاز شد.
هوشنگ بازوند معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حملونقل کشور در این مراسم اعلام کرد: استان کردستان یکی از پنج استان واقع در کریدور بزرگراهی غرب کشور است که 325 کیلومتر از این محور به عنوان بخشی عمده از محور میاندوآب – کرمانشاه از استان عبور میکند. تاکنون حدود 175 کیلومتر از این محور با صرف اعتباری بالغ بر 18 هزار میلیارد تومان تکمیل و به بهرهبرداری رسیده است و 124 کیلومتر در دست اجرا و 26 کیلومتر کنارگذر سنندج در حال مطالعه است.
وی ادامه داد: امروز بهرهبرداری 25 کیلومتر از قطعات 6 و 9 محور میاندوآب-کرمانشاه با اعتباری بالغ بر 3 هزار میلیارد تومان و آغاز عملیات اجرایی 20 کیلومتر از قطعه 8 با اعتباری حدود 3 هزار میلیارد تومان را شاهد هستیم.
معاون وزیر راه و شهرسازی در تشریح اهداف پروژه گفت: اجرای این پروژه ضمن کاهش 30 درصدی تصادفات و تلفات جادهای، کاهش 20 دقیقهای زمان سفر، کاهش مصرف سوخت و آلودگی هوا، توسعه و رونق اقتصادی استان، اصلاح نقاط حادثهخیز و محرومیتزدایی مناطق مختلف استان را به دنبال دارد. تکمیل این کریدور همچنین اتصال محورهای ترانزیتی و باری مناطق مهم اقتصادی کشور به آبهای آزاد و آسیای میانه را تسهیل میکند.
بازوند در خصوص ویژگیهای فنی پروژه افتتاح شده اظهار داشت: این محدوده شامل یک دستگاه تونل به طول 300 متر، یک دستگاه پل خاص به طول 20 متر، 82 دستگاه آبرو و یک هزار 663 متر دیوار سازی است.
وی افزود: اجرای بیش از 3 میلیون متر مکعب عملیات خاکی، بیش از 145 هزار متر مکعب زیراساس، بیش از 68 هزار متر مکعب اساس، بیش از 32 هزار متر مکعب بتن ریزی و 97 هزار تن آسفالت بخشی از عملیات اجرایی در این محدوده است.
بازوند در تشریح اهمیت احداث کریدور بزرگراهی غرب کشور گفت: این کریدور به طول 1483 کیلومتر از مرز بازرگان در شمالغرب تا بندر امام خمینی(ره) در جنوبغرب کشور امتداد دارد و از استانهای آذربایجانغربی، کردستان، کرمانشاه و لرستان عبور میکند. اجرای این مسیر، بخشی از راهبرد کلان وزارت راه و شهرسازی برای توسعه محورهای مواصلاتی غرب کشور و تکمیل شبکه ترانزیتی ملی است که با اتصال به کریدور نوار ساحلی جنوب، پیوندی راهبردی میان شمالغرب تا جنوب ایران برقرار میکند.
معاون وزیر راه و شهرسازی افزود: از مجموع 1483 کیلومتر این کریدور، تاکنون 1135 کیلومتر به بهرهبرداری رسیده، 324 کیلومتر در دست اجرا و 139 کیلومتر نیز در مرحله مطالعه و مناقصه است. اجرای این طرح، ضمن افزایش سهم ایران در ترانزیت منطقه، ارتباط کریدوری میان کشورهای ترکیه و عراق با بنادر خلیج فارس و دریای عمان را برقرار میکند و با حذف ترافیک ترانزیتی از درون شهرها، موجب بهبود ایمنی، کاهش زمان سفر، و رونق اقتصادی در استانهای غربی کشور خواهد شد.
بازوند با اشاره به تخصیص اعتبارات ویژه به استان کردستان گفت: در سال 1404 برای کریدور غرب حدود 3900 میلیارد تومان اعتبار مصوب شد که 2200 میلیارد تومان آن، معادل بیش از 60 درصد کل اعتبارات کریدور، به استان کردستان اختصاص یافت. این اقدام بهمنظور جبران عقبماندگیهای زیرساختی استان انجام شده است.
معاون وزیر راه و شهرسازی افزود: در مجموع، پروژههای در دست اجرای شرکت ساخت و توسعه در استان کردستان در حوزههای راه، بزرگراه و راهآهن، بیش از 16 هزار و 500 میلیارد تومان اعتبار دارند.
وی ابراز امیدواری کرد با تداوم حمایتهای وزیر راه و شهرسازی و تلاش دستگاههای اجرایی، تا پایان دولت چهاردهم بخش عمدهای از نیازهای حملونقلی استان برطرف شود.
بازوند با اشاره به اهداف کلان وزارت راه و شهرسازی و شرکت ساخت بیان کرد: تکمیل محورهای مواصلاتی در قالب کریدورهای بزرگراهی، فراتر از توسعه زیرساختهای هر منطقه، به معنای اتصال استانها به یک شبکه ملی و بینالمللی حملونقل است. این کریدورها ضمن کاهش فاصله و زمان سفر بین مراکز اقتصادی، تجاری و صنعتی کشور، باعث ارتقای ایمنی مسیرها و کاهش تصادفات میشوند و با ایجاد مسیرهای سریع و مطمئن، زمینه توسعه گردشگری، جذب سرمایهگذاری، رونق تولید و افزایش بهرهوری لجستیک فراهم میآید.