
خبرگزاری آریا -شینا ایتو از زمانی که پکن پس از یک اختلاف دیپلماتیک هشدار سفر صادر کرد، مشتریان چینی کمتری در فروشگاه جواهرات خود در توکیو داشته است، اما او گفت که نگران نیست.
به گزارش آریا؛تیره شدن روابط پکن و توکیو در این ماه، پس از اظهارات نخست وزیر ژاپن سانائه تاکایچی درباره تایوان، نگرانی ها را درباره تأثیر آن بر بوتیک های مجلل، رستوران های نودل و هتل هایی که گردشگران پول خود را در آن ها خرج می کنند، افزایش داده است.
اما کسب وکارهای توکیو تا حد زیادی هرگونه نگرانی را نادیده گرفتند.مدیر فروشگاه، ایتو، به خبرگزاری فرانسه گفت: «از آنجا که مشتریان چینی کمتر شده اند، بازدید خریداران ژاپنی کمی آسان تر شده است، بنابراین فروش ما واقعا کاهش نیافته است.»
خریداران چینی معمولا نیمی از مشتریان کسب وکار او در منطقه سنتی آساکوسا پایتخت را تشکیل می دهند، جایی که جمعیت زیادی از گردشگران در کوچه های پر از مغازه ها قدم می زنند.
بسیاری از کسب وکارهای گردشگری و خرده فروشی در ژاپن به شدت به بازدیدکنندگان چینی وابسته اند که به طور متوسط بیشتر از سایر گردشگران خارجی برای همه چیز از سوشی تا مراقبت از پوست هزینه می کنند.
برخی هتل ها، فروشگاه های لباس طراح و حتی داروخانه ها دستیارانی به زبان ماندارین دارند، در حالی که فروشگاه های بزرگ اغلب تابلوهایی به زبان چینی دارند.
در منطقه مرفه گینزا توکیو، یوکی یاماموتو، مدیر رستوران نودل اودون مشهور در اینستاگرام، گفت در روزهایی که چین به شهروندانش هشدار داده بود از ژاپن دوری کنند، تأثیر فوری بر فروش مشاهده نکرده است.
او گفت: «فکر نمی کنم تغییر ناگهانی و چشمگیری رخ داده باشد»، با اینکه تخمین می زد در یک روز عادی حدود نیمی از مشتریان گرسنه ای که جلوی در خانه اش صف می کشند چینی هستند.
«البته، اگر مشتری ها کمتر شوند، برای فروشگاه ناامیدکننده است. اما مشتریان ژاپنی هنوز به طور منظم می آیند، پس خیلی نگران نیستیم.»
چین بزرگ ترین منبع گردشگر به این مجمع الجزایر است و در نه ماه اول سال 2025 تقریبا 7.5 میلیون بازدیدکننده داشته است — که طبق آمار رسمی ژاپن، یک چهارم کل گردشگران خارجی را تشکیل می دهد.