
خبرگزاری آریا - مدیرعامل هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران (ایرانایر) با تشریح شرایط دشوار این شرکت اعلام کرد: ایرانایر در حالی مأموریتهای حاکمیتی از جمله پروازهای حج را برعهده دارد که تنها 8 تا 9 فروند هواپیما بهصورت روزانه فعال است، هزینهها از درآمد پیشی گرفته و برای تأمین نقدینگی، بخشی از درآمد پروازهای آینده پیشخور شده است.
به گزارش خبرنگار اقتصادی آریا، طاهر عبدالحی، در نشست خبری همزمان با برگزاری نهمین نمایشگاه حملونقل و لجستیک و صنایع وابسته، با تشریح آخرین وضعیت ناوگان، پروازهای حج و چالشهای مالی و عملیاتی این شرکت، اظهارداشت: ایرانایر میراثدار سالها تحریم، فرسودگی ناوگان و هزینههای تحمیلی است، اما همچنان در صف اول خدمت به مردم و انجام مأموریتهای حاکمیتی ایستاده و با وجود محدودیتها، برای بازگرداندن هواپیماهای زمینگیر و توسعه مسیرهای بینالمللی برنامهریزی کردهایم.
وی با بیان این که صنعت حملونقل ستون فقرات و پایه اقتصادی هر کشور بهشمار میرود و این جایگاه زمانی متبلور میشود که میان بخشهای مختلف حملونقل، اعم از هوایی، دریایی، زمینی و ریلی، ارتباط و هماهنگی مشترک وجود داشته باشد گفت: این نمایشگاه میتواند فرصت ارزشمندی برای بهرهگیری از نظرات نخبگان، استفاده از توانمندیها و ظرفیتهای داخلی و همچنین توسعه تعاملات بینالمللی با هدف جذب سرمایه و تزریق آن به صنعت هوانوردی باشد.
مدیرعامل ایرانایر با اشاره به اظهارات وزیر راه و شهرسازی، خاطرنشان کرد: دستگاههای اجرایی و دولتی باید بیش از هر چیز نقش تسهیلگر را ایفا کنند و بهعنوان «فَسیلیتِیتور» عمل کنند تا بخش خصوصی بتواند بهعنوان شریک توسعه، نقش مؤثری در صنعت حملونقل کشور داشته باشد.
عبدالحی با بیان اینکه حدود یک ماه است مسئولیت مدیریت ایرانایر را برعهده گرفته است، گفت: با وجود این مدت کوتاه، تلاش میکنم تصویری کلی از شرایط شرکت، بهویژه تحولات یک سال اخیر و اقدامات دولت جدید ارائه دهم. یکی از مهمترین مأموریتهای ایرانایر، انجام پروازهای حج است ،بهطور معمول حدود یکدهم درصد جمعیت هر کشور برای حج اعزام میشوند که برای ایران معادل حدود 88 هزار نفر است و عمده این پروازها توسط هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران انجام میشود.
وی ادامه داد: در حج سال گذشته، بهدلیل مشکلاتی که در پروازهای برگشت ایجاد شد، پس از انتقال حدود 6 هزار نفر، باقیمانده زائران در شرایطی خاص و همزمان با وقایع منطقهای، با هماهنگی انجامشده، جابهجا شدند. در مجموع، حدود 18 تا 19 هزار نفر از زائران حج سال گذشته توسط ایرانایر در مسیر برگشت منتقل شدند و سایر زائران نیز با هماهنگی سازمان حج و زیارت، از طریق تهاتر پروازهای نجف جابهجا شدند.
مدیرعامل ایرانایر با اشاره به برنامههای حج امسال گفت: برای امسال نیز جلسات متعددی با سازمان حج برگزار شده و یک ظرفیت اولیه حدود 40 هزار نفره تعریف شده است. این ظرفیت متناسب با توان ناوگان و سایر پارامترها و همچنین با استفاده از ظرفیت شرکتهای داخلی و حتی خارجی، عملیاتی خواهد شد.
عبدالحی درباره وضعیت ناوگان ایرانایر تصریح کرد: ما وارث شرایط بسیار سختی هستیم؛ تحریمهای چنددههای، محدودیتهای فنی و فرسودگی ناوگان، بهویژه برای ایرانایر که همواره در پیشانی تحریمها قرار داشته، شرایط دشواری را رقم زده است. در حال حاضر، از 13 فروند هواپیمای عملیاتی، بهطور متوسط روزانه تنها 8 تا 9 فروند در چرخه پروازی فعال هستند.
وی توضیح داد: در ناوگان فعلی، دو فروند ایرباس 319 فعال است، از چهار فروند ایرباس 320 تنها یک فروند پرواز میکند و یک فروند ایرباس 321 بیش از دو سال زمینگیر بوده است. همچنین پروازهای هواپیمای باری 747 ادامه دارد و یک فروند هواپیمای استراتژیک نیز در ناوگان فعال است. با این حال، طی یک ماه اخیر و با تلاش همکاران در بخش مهندسی و تعمیرات، موفق شدیم یک فروند ایرباس 310 و یک فروند فوکر 100 که یکی از موتورهای آن دچار مشکل شده بود را به ناوگان بازگردانیم. از چهار فروند ایرباس 300-600 نیز دو فروند فعال هستند و از دو فروند ایرباس 310، یک فروند در چرخه پروازی قرار دارد.
عبدالحی تأکید کرد: رویکرد مدیریتی ما این است که در گام نخست، هواپیماهای زمینگیر با صرفه اقتصادی بالاتر، بهویژه ایرباس 300-600، ایرباس 310 و سپس ایرباس 321 را به تدریج و با وجود شرایط سخت، به چرخه پروازی بازگردانیم و در مراحل بعدی، هواپیماهای ATR نیز فعال شوند.
وی با اشاره به فشارهای مالی ایرانایر گفت: در شرایطی که شرکت حدود 9 هزار نیروی انسانی دارد اما تنها 8 تا 9 فروند هواپیما بهصورت روزانه پرواز میکنند، تورم شدید و شرایط اقتصادی، فشار مضاعفی بر شرکت وارد کرده است. بهدلیل این شرایط،