
خبرگزاری آریا - مدیرعامل شرکت فرودگاهها و ناوبری هوایی ایران با بیان این که درآمد پروازهای عبوری در هشتماهه امسال تا 10 درصد کاهش یافته است گفت: این موضوع در کنار زیانده بودن 55 فرودگاه از مجموع فرودگاههای کشور، ضرورت اقتصادیسازی، واگذاری به بخش خصوصی و تسریع در پروژههای توسعهای را دوچندان کرده است.
به گزارش خبرنگار اقتصادی آریا، محمد امیرانی، معاون وزیر راه و شهرسازی، در نشست خبری نهمین نمایشگاه بینالمللی حملونقل، لجستیک و صنایع وابسته، با تشریح آخرین وضعیت درآمدی شرکت فرودگاهها و ناوبری هوایی ایران گفت: این شرکت ارائه خدمات در 56 فرودگاه مالکیتی کشور را بر عهده دارد و از بهمنماه سال گذشته تاکنون حدود 15.5 همت درآمد کسب کرده است که 73 درصد آن از محل حق عبور راههای هوایی و پروازهای عبوری و حدود 20 درصد نیز از محل خدمات فرودگاهی تأمین شده است.
وی با اشاره به کاهش درآمدهای این شرکت افزود: درآمد شرکت فرودگاهها در هشت ماه نخست امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته تا 10 درصد کاهش داشته که دلیل عمده آن بسته شدن آسمان کشور و محدودیتهای ناشی از جنگ 12 روزه بوده است. هرچند پس از گذشت حدود دو ماه از وقوع جنگ، پروازهای عبوری به شرایط عادی بازگشته و هماکنون روزانه 839 سورتی پرواز عبوری ثبت میشود که نشاندهنده رشد روزانه حدود 2 درصدی است.
امیرانی با تأکید بر مأموریت اقتصادیسازی فرودگاههای کشور تصریح کرد: طبق آمار سال گذشته، از مجموع 56 فرودگاه تحت مالکیت شرکت فرودگاهها، 55 فرودگاه زیانده و تنها یک فرودگاه سودده بوده است. این در حالی است که در سطح جهانی نیز اقتصادیکردن فرودگاههایی با کمتر از یک میلیون مسافر در سال بسیار دشوار است و حدود 80 درصد فرودگاههای ایران نیز زیر این میزان مسافر دارند.
وی واگذاری فرودگاهها به بخش خصوصی را یکی از راهکارهای اصلی خروج از زیاندهی دانست و گفت: بر اساس آییننامه برنامه هفتم پیشرفت که به تصویب هیئت وزیران رسیده، امکان واگذاری مدیریت فرودگاهها به بخش خصوصی فراهم شده و تلاش میکنیم تا پایان سال حداقل یک تا دو فرودگاه که مدل اقتصادی آنها نهایی شده است، واگذار شود. متقاضیان این واگذاریها موظف به اجرای تعهدات مشخص خواهند بود و فرودگاههایی که متقاضی نداشته باشند، از طریق مناقصه تعیین تکلیف میشوند.
مدیرعامل شرکت فرودگاهها و ناوبری هوایی ایران در ادامه درباره توسعه فرودگاه مهرآباد و ساخت ترمینال جدید گفت: کاهش تعدد ترمینالها و توسعه زیرساختهای مهرآباد از سالهای گذشته آغاز شده اما اجرای این پروژه با دو مانع اصلی مواجه است؛ نخست تملک 90 هکتار از اراضی نیروی هوایی و دوم الحاق 9 هکتار از اراضی گمرک به محدوده فرودگاه.
وی با اشاره به وضعیت حقوقی اراضی گمرک افزود: در معاونت حقوقی ریاستجمهوری موضوع تحویل خانههای گمرک مهرآباد به فرودگاه مطرح شده و قرار است در ازای آن، ساختمانی در حکیم به گمرک تحویل داده شود. این در حالی است که گمرک برای این 9 هکتار سند مالکیت ندارد و از سال 1386 و با انتقال پروازهای خارجی به فرودگاه امام خمینی(ره)، عملاً خدمتی در مهرآباد ارائه نمیدهد. با وجود صدور دستور رسمی برای تحویل این اراضی، تاکنون ساختمانهای گمرک تخلیه نشده است.
امیرانی در خصوص اقدامات این شرکت در حوزه ناوبری و تجهیزات فرودگاهی اظهارداشت: تجهیز فرودگاهها به سامانههای کمکناوبری، رادارها و سیستمهای دقیق فرود در دستور کار قرار دارد و با وجود تحریمها، توانستهایم استانداردهای پروازی را تأمین کنیم. در همین راستا نخستین رادار بومی طراحیشده توسط دانشگاه صنعتی اصفهان در فرودگاه اهواز نصب شده و خرید و نصب دو رادار دیگر، بهسازی باند فرودگاه مشهد و ارتقای سیستمهای روشنایی و مخابراتی نیز در حال اجراست.
معاون وزیر راه و شهرسازی مهمترین نیاز فعلی شرکت فرودگاهها را استقرار سامانه اتوماسیون مرکز کنترل فضای کشور عنوان کرد و گفت: امیدواریم طی شش ماه آینده قرارداد این پروژه نهایی شود. وی همچنین با اشاره به وضعیت نیروی انسانی افزود: با مشمول شدن شرکت فرودگاهها در قانون شرکتهای خاص و تصویب آن در شورای عالی حقوق و دستمزد، زمینه بهبود پرداختها و حفظ نیروی متخصص و جلوگیری از مهاجرت آنان فراهم شده است.