
خبرگزاری آریا - مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حملونقل کشور با اشاره به بدهی 4 هزار و 400 میلیارد تومانی عوارض آزادراهی از سوی رانندگان خودرو، این موضوع را یکی از جدیترین چالشهای سرمایهگذاران دانست.
به گزارش خبرنگار اقتصادی آریا، هوشنگ بازوند، در نشست خبری حاشیه آخرین روز نهمین نمایشگاه حملونقل، لجستیک و صنایع وابسته، با تشریح مأموریتهای این شرکت اظهار کرد: شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حملونقل کشور متولی احداث راههای اصلی، بزرگراهها و شبکه ریلی است و پس از اجرای پروژهها، این زیرساختها به دستگاههای بهرهبردار از جمله سازمان راهداری و حملونقل جادهای و شرکت راهآهن جمهوری اسلامی ایران تحویل داده میشود.
وی افزود: بر اساس الزام قانونی در قانون برنامه هفتم توسعه، تعیین تکلیف راهگذرها یا همان کریدورهای حملونقلی در دستور کار قرار گرفته است. از آبان 1403 این موضوع بهطور جدی پیگیری شد و با توجه به تأکید رئیسجمهور و سیاستهای ابلاغی مقام معظم رهبری در حوزه حملونقل، تعیین تکلیف کریدورها امروز به یکی از اولویتهای دولت چهاردهم تبدیل شده است.
بازوند با بیان اینکه کریدورها در آینده یکی از منابع مهم درآمدی کشورها محسوب میشوند، گفت: حتی این نگاه وجود دارد که درآمد کریدورها میتواند در آینده جایگزین درآمدهای نفتی و انرژی شود.
احیای توافق ایران و روسیه و پیشرفت بیسابقه تملک اراضی
معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به توافق ایران و روسیه در حوزه پروژههای ریلی تصریح کرد: توافقنامهای میان وزیر راه و شهرسازی ایران و وزیر حملونقل روسیه به تأیید رسیده بود، اما در دولتهای گذشته مسیر حقوقی و اداری آن بهطور کامل طی نشده بود. این توافق در دولت چهاردهم جان تازهای گرفت.
وی ادامه داد: در حال حاضر بیش از 106 کیلومتر از مسیر مورد نظر تملک شده و پیشبینی میشود تا پایان آذرماه این عدد به حدود 110 کیلومتر برسد. این در حالی است که طی حدود 10 سال گذشته، تنها نزدیک به 20 کیلومتر تملک انجام شده بود.
بازوند خاطرنشان کرد: تملک اراضی در مناطق شمالی کشور کار سادهای نیست، اما در دولت چهاردهم با صرف وقت مضاعف، حدود 350 هکتار زمین در قالب بیش از 106 کیلومتر مسیر تملک شده و علاوه بر آن، حدود 35 کیلومتر مسیر نیز تثبیت شده است.
وی افزود: دولت روسیه در ابتدا شرط تملک کامل مسیر را مطرح کرده بود، اما با مشاهده سرعت پیشرفت تملک در ایران، از این شرط عدول کرد و آمادگی خود را برای امضای قرارداد اجرایی اعلام کرد. پیشنهاد قرارداد از سوی طرف روسی ارسال شده و حدود 65 تا 75 درصد آن با دیدگاههای ما همخوانی دارد.
مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حملونقل کشور گفت: اختلافنظر اصلی مربوط به طراحی ساختمان ایستگاههاست و پیشبینی میشود کمتر از یک ماه آینده تیمی از ایران برای نهاییسازی قرارداد به روسیه اعزام شود. با امضای قرارداد، عملیات اجرایی بهصورت رسمی آغاز خواهد شد، هرچند هماکنون برخی اقدامات اجرایی از جمله شمعکوبی در کیلومترهای ابتدایی مسیر آغاز شده است.
چالش عوارض آزادراهی و بدهی 4400 میلیارد تومانی رانندگان خودرو
بازوند در بخش دیگری از سخنان خود به موضوع عوارض آزادراهها پرداخت و گفت: در حدود پنج سال گذشته، میانگین افزایش عوارض آزادراهی تنها حدود 15 درصد بوده و این موضوع سرمایهگذاران آزادراهی را با مشکلات جدی مواجه کرده است.
وی افزود: بسیاری از مردم هنگام تردد در آزادراهها با این سؤال مواجه میشوند که چرا وضعیت آسفالت، علائم ایمنی یا نگهداری مسیرها مطلوب نیست؛ یکی از دلایل اصلی این موضوع، پایین بودن عوارض دریافتی و عدم تناسب آن با هزینههای نگهداری است.
معاون وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: در نهایت، با تصمیم ستاد تنظیم بازار، افزایش عوارض آزادراهی به وزارت راه و شهرسازی ابلاغ و از روزهای اخیر اجرایی شد. این افزایش بهطور میانگین در بازه 20 تا 30 درصد اعمال شده است.